Skolegården
Du er her: Artikkel

Tredje brev

Reisebrev fra Tyskland

Siste del av klasseturen.
2012-09-10 Ingvild Sehl

Dag 2 i Berlin var vi på besøk i konsentrasjonsleirene Ravensbrück og Sachsenhausen.

Sachsenhausen var ikke en utryddelsesleir, men en arbeidsleir. Fangene døde jo til slutt av utmattelse, siden de fleste jobbet for hardt. Det var i Sachsenhause at det var en skotester løype, hvor mange av fangene måtte gå ca. 4 mil hver dag i forskjellige underlag for å teste hvor mye og hva skoene tålte. '

Ravensbrück var hovedsakelig en kvinneleir hvor kvinner ble satt til å sy klær og sengtøy. I Ravensbrück minnet vi fangene som var fra Berlevåg ved å si et dikt ved avslutningssermonien.

Senere på dagen startet vi turen hjemover. Vi kjørte hele dagen, til vi kom til fergeleiet. Der ble vi sittende i noen timer før en annen buss kom å hentet oss med til ferga. Vi overnattet på ferga for å så kjøre videre fra Sverige til Norge. Da vi var kommet fram til Oslo, fikk vi noen fri timer før vi samlet oss på Big Horn Steak House for å spise en god middag. Etter middagen var vi så slitne at vi bare slappet av på rommet resten av kvelden. Søndags morgen tok vi fly til Kirkenes, og hurtigruten hjem til Berlevåg. På hurtigruten fikk de som ville bade og ta badstue, det var godt å få slappet litt av etter noen dager med mye farting. Det var godt å komme hjem igjen etter 10 dager, med en fantastisk gjeng fra Alta og Austmarka. Vi vil takke reiselederne for en fin tur!